De werkgroep Bedrijvigheid onderhoudt contacten met organisaties, instellingen en bedrijven in onze buurt. We willen graag op de hoogte worden gehouden van plannen die de buurt raken en daarop tijdig reageren. Elke maand interviewen we een ondernemer uit de buurt. In de Zwolsebuurt wonen namelijk niet alleen mensen er is ook een hoop bedrijvigheid. Maak kennis met ondernemers uit de buurt!
Op de Zwolseweg is er een warm onthaal door Antoinette van de Meent. Antoinette is ZZP-er en woont in de Zwolsewijk. Alle reden om eens bij haar langs te gaan om te horen waar ze zo al mee bezig is. Bij binnenkomst valt meteen haar enthousiasme en haar positieve energie op.
Antoinette werkt onder de naam Stovita Stoelmassages & Vitaliteit, een zakelijke dienstverlening die stoelmassages aanbiedt. Ze (Antoinette met de professionele masseurs uit haar netwerk) gaan naar de mensen toe in bedrijven of naar evenementen. Een uitklapbare massagestoel gaat mee naar de locatie en iedereen die wil krijgt een (shiatsu) stoelmassage. De doelstelling is om te zorgen dat de vitaliteit en de gezondheid van mensen duurzaam toeneemt. De massages worden over de kleding heen gegeven, en altijd afgestemd op de persoon. Stovita heeft heel Nederland als werkgebied en ze komen in alle denkbare sectoren, bijvoorbeeld bij een notariskantoor, een zorginstelling, scholen, een productiehal of in de betonfabriek.
Het valt Antoinette op dat er in het oosten van het land sprake is van “Sallandse bescheidenheid” en dat het soms even tijd kost om de schapen over de dam te krijgen. Als er één schaap over de dam is, volgen er snel meer is haar ervaring, waarbij de mensen dan volop genieten.
Wat ze graag zou willen is dat ze zelf wat meer in de buurt zou kunnen blijven en minder ver hoeft te reizen. Creatief als ze is heeft ze hiervoor al een idee hoe ze dit praktisch qua vervoer kan uitvoeren; de trolleyfiets. Dit is een fiets waarbij ze haar massagestoel mee kan nemen. Je kunt denken aan een boodschappentrolley, die je dan achter je fiets hebt hangen, groot genoeg om de stoel op mee te nemen. Op die manier kan ze in de buurt op de fiets naar de bedrijven toe.
Naast dat ze voor Stovita werkt heeft ze een eigen massagepraktijk in Apeldoorn. Ze behandelt mensen die pijnklachten/gezondheidsklachten hebben. Ze geeft shiatsu therapie. Antoinette legt uit dat shiatsu letterlijk ‘duimdruk’ betekent en het geven van zachte druk een belangrijk onderdeel van de behandeling is. Samen met de andere technieken (oa roteren, strekken, schudden) is shiatsu een zeer complete en diepgaande lichaamstherapie. Het is een soort acupunctuur maar dan zonder naalden. Ze benadert de mens als geheel (holistisch). Het komt oorspronkelijk van de traditionele Chinese Geneeswijze. Aan de manier waarop ze dit uitlegt blijkt haar passie en gevoel met deze therapie. Niet gek dat mensen naar haar praktijk willen komen.
We vervolgen het gesprek over de vraag of er collega’s zijn in de buurt die ook deze therapie geven en hoe ze zich tot hen verhoudt. Met de mensen die bij Antoinette in de praktijk komen is vaak een wederzijdse klik. Bij andere praktijken is dat net zo. Iedere therapeut trekt zijn eigen klanten aan. Er is om die reden dan ook geen sprake van concurrentie. Sterker nog, ze verwijzen naar elkaar door en versterken elkaar.
Wat het verhaal van Antoinette bijzonder maakt is dat ze net voor de Coronaperiode met Stovita Stoelmassages & Vitaliteit is begonnen en eigenlijk pas 2 jaar echt bezig is met haar stoelmassages en met succes. Hiervoor werkte ze hard in een stressvolle internationale omgeving met veel uitdagingen. Ze woonde tijdelijk in Parijs en was veel met haar hoofd bezig. Ze kwam door al dat harde werken tot het besef dat ze als het ware uit haar hoofd wilde en meer vanuit haar gevoel wilde leven. Ze besloot om een 4-jarige opleidingen te gaan volgen aan de Academie voor Chinese Geneeswijze. De stap om shiatsu therapeut en stoelmassages te gaan aanbieden paste helemaal in het proces waar ze in terecht was gekomen.
Natuurlijk hebben we het ook gehad over de connectie met de Zwolsewijk buurt en die is er zeker. Antoinette is betrokken bij de buurt, woont er graag en zou het mooi vinden als zij een bijdrage kan leveren aan het verhogen van de vitaliteit en gezondheid van de buurtbewoners met haar expertise. Ze staat open om de buurtbewoners in de Zwolsewijk verder te ontmoeten en wil graag haar netwerk actief uitbouwen om de buurt te versterken.
Antoinette is bereikbaar op 06-21198641. Kijk voor meer info op www.stovita.nl en www.antoinette-shiatsu.nl
Bij binnenkomst voelt het meteen welkom, persoonlijk en vertrouwd bij Edith Brouwer, ZZP-er met haar eigen bedrijf Met Kompassie. Ze woont in de prachtige jaren 30 woning in de Zwolsewijk en is meer dan bereid om haar verhaal te vertellen voor de website van de Zwolsebuurt.
Edith biedt Met Kompassie hulp aan de hand van vier pijlers.
Haar bedrijf is niet zomaar ontstaan. Daar zit een mooi persoonlijk verhaal achter.
Hoe is het gekomen dat ze een zelfstandige ondernemer is geworden? Een succesverhaal, zeker op menselijk vlak.
Edith heeft 26 jaar gewerkt in de agrarische sector, waarin ze zakelijk te werk ging en als mediator een belangrijke rol speelde in boerenfamilies waarbij sprake was van bedrijfsovernames. Door kennis van zaken en betrokkenheid wist ze de juiste adviezen te geven aan de keukentafel in huiselijke sferen. Hard werken was het om de (financiële) doelen van het bedrijf waarvoor ze werkte te halen. Er was altijd dat spanningsveld tussen zakelijk presteren en aandacht hebben voor de menselijke kant van de zaak.
In april 2021 na een periode van wikken en wegen kwam het moment om te stoppen en volgde ze haar hart. Ze creëerde rust om te na te denken over hoe ze verder wilde met haar carrière. Ze volgde cursussen, onder ander een cursus nabestaandenzorg. Deze cursus heeft haar richting gegeven in de vervolgstappen.
Ze kwam tot de volgende items, waarbij ze het belangrijk vond dat die een rol zouden gaan krijgen in haar nieuwe carrière.
Om als zzp-er aan de slag te kunnen is het logisch dat je klanten krijgt. Klanten krijg je onder andere door een netwerk op te bouwen. Dit klinkt simpel, maar is niet vanzelfsprekend. Edith heeft hier succesvol in geïnvesteerd. Ze was verbaasd en verwonderd over het netwerk wat ze al had en wat ze kreeg, een steunend netwerk waar ze veel complimenten van ontving over de weg die ze bewandelde. Dit gaf haar energie en maakte dat al gauw de eerste klanten zich meldde. Op 1 februari 2022 is ze officieel van start gegaan.
Met passie kwam Met Kompassie. Ze volgde haar eigen weg in haar werkzaamheden, altijd in contact met haar klant, bereid om iets extra’s te doen en daarbij waken over haar eigen grenzen en mogelijkheden.
De kracht van Met Kompassie is Edith zelf. Ze is empathisch, heeft kennis van zaken en heeft een welwillend netwerk waar ze een beroep op doet. In de Zwolsewijk heeft ze een aantal partners kunnen vinden waar ze mee samenwerkt. Mooi om te zien dat deze initiatieven de buurt versterken en op een positieve manier weer invloed hebben op de buurtbewoners.
Inmiddels heeft Edith al heeft wat mensen geholpen, zo ook dichtbij in de Zwolsewijk. Het voordeel van dichtbij is dat het makkelijk is om bij ze langs te gaan om bijvoorbeeld wat op te halen of te brengen. Uiteraard kunnen mensen buiten de Zwolsewijk ook bij haar terecht, zowel jong als oud.
Wat zeker de moeite waard is om te vermelden is dat Edith aandacht heeft voor maatschappelijke vraagstukken. Zo merkte ze op dat ouderen welwillend zijn om mee te gaan in de digitalisering met daarbij behoefte aan ondersteuning om het overzicht te houden. Vroeger kwam alles met de post, nu is het zoeken in je e-mails. En dat is voor ouderen soms best lastig.
Met trots laat Edith weten dat ze met Met Kompassie gevonden heeft waar ze naar zocht en dat ze trots is op haar website www.metkompassie.nl die precies uitstraalt waar Edith voor staat (menselijk zijn in kwaliteit en kwantiteit). De nieuwe weg die ze ingeslagen is voelt goed. Het roer hoeft naar de toekomst toe niet nog een keer om.
Wie door de Radstakeweg gaat ziet het gauw genoeg. Op de hoek met de 1e Weerdsweg is de buurtwinkel Van Vroeger Voor Nu. Buiten staat op vrijdag van 10:00 tot 17:00 uur waar uitgestald en binnen ga je terug in de tijd en voelt het warm en huiselijk aan. Janneke en Leonard zijn de eigenaren van de winkel en de woning.
Hoe is het zo gekomen dat jullie op de Zandweerd een winkel zijn begonnen?
Beiden zijn verknocht aan Deventer. Ze woonden eerst in de Akkerstraat. Nadat hun derde kind was geboren werd het tijd om te verhuizen. Janneke fietste 37 jaar geleden de wijk rond en haar oog viel meteen op hun huidige woning. Het besef was er snel dat er heel veel aan moest gebeuren maar dat het ook een unieke kans was om deze woning te bemachtigen.
Leonard en Janneke hadden in de loop der jaren al heel wat spulletjes verzameld. Volgens de dochter gingen haar ouders al naar “kringloopwinkels” toen ze nog niet eens officieel bestonden. Ze hebben in de afgelopen jaren heel wat moois verzameld met gevoel voor duurzaamheid, details, historische perspectief (van 1920 tot ongeveer 1980). Drie jaar geleden zijn ze begonnen met de winkel, een droom die ze al jaren hadden werd werkelijkheid.
Janneke en Leonard zijn door de verhalen uit de buurt steeds meer te weten gekomen over de historie van hun huis. Het woonhuis is gebouwd in 1906 en in 1935 tot winkel verbouwd. Er zat een kruidenier in die kleine levensmiddelen verkocht. Na verloop van tijd kreeg de winkel er een functie bij, een postagentschap. Mensen stonden soms in de rij om het gas te komen betalen of om geld op te halen. De winkel stond vol met blikken, die in het blikkenmuseum te bezichtigen zijn. De oude toonbank en de Verkade beschuitkist zijn nog in de winkel. De kruidenier heeft er tot 1975 gezeten.
Wat maakt van Vroeger voor Nu bijzonder?
Belangrijk vinden Janneke en Leonard dat spullen een 2e of 3e leven kunnen krijgen en dat het zijn functie behoudt. De spullen in de winkel zijn karakteristiek voor hun tijd. Ze geven je bij het zien een gevoel van herkenning; “Oh kijk, dat hadden we vroeger thuis ook en oh kijk dat vaasje stond altijd bij de buren in de vensterbank”. Spullen die passen in de winkel en om herstel vragen worden door hen gerepareerd. Het mooie is dat de spullen op die manier weer gebruikt kunnen worden. Ze zorgen ervoor dat de spullen betaalbaar zijn.
Zijn er ontwikkelingen?
Steeds meer mensen weten de weg naar de winkel te vinden, ondanks het feit dat de winkel niet in de buurt is van andere winkels. Ze overwegen om de winkel ook op zaterdag te openen. Janneke en Leonard zouden het een mooie ontwikkeling vinden als de buurtwinkels weer terugkomen op de Zandweerd, net als vroeger, bijvoorbeeld een bakker op de hoek.
Janneke en Leonard gaan zeker ook mee met de tijd. Ze hebben een website en maken gebruik van social media. Het past niet bij hun gedachtegoed om online te verkopen. Dan missen ze het contact met de klanten en krijgt de commercie de overhand. Het belangrijkste vinden ze de roulatie van al die mooie unieke duurzame spullen. Ze vertellen enthousiast over de Brocante aan de IJssel waar ze nog niet zo lang geleden een kraampje hadden met hun eigen spullen en waar heel wat spullen een nieuwe eigenaar hebben gekregen.
Dat Janneke en Leonard niet alleen maar aandacht hebben voor hun eigen winkel blijkt wel uit de betrokkenheid in de buurt. Ze willen er samen met de buurtbewoners een nog uniekere buurt van maken door naar elkaar te luisteren, elkaar te helpen en te zorgen voor een fijn sociaal klimaat.
Het is echt de moeite waard om de winkel te bezoeken en Janneke en Leonard te ontmoeten.
“Ik woon in de mooiste buurt van Deventer.”
Wie al wat langer in deze buurt woont, weet het vast nog wel. In de Erasmusstraat zat ooit een politiebureau. Toen dit bureau werd gesloten stond het pand langere tijd leeg. Tot ongeveer 2016. Na een forse verbouwing opende hier de praktijk voor psychomotorische therapie (PMT) van Mêlanie van Wilsem de deuren.
Hoe ze daar terecht kwam? Mêlanie woonde met haar partner al in de Zwolse Buurt. Toen hun huis in de J.P. Sweelinckstraat wat aan de krappe kant werd, gingen ze op zoek naar wat anders. Een nieuw huis, met ook ruimte voor een B&B. Dat was het idee. Voor haar werk huurde ze namelijk al een ruimte. Na een uitgebreide zoektocht vonden ze een pand waarin ze konden wonen én waar ze haar eigen praktijk kon onderbrengen. Het idee van de B&B werd toen losgelaten. Dit pand bleek grappig genoeg maar een paar straten van hun oude woning te staan.
Mêlanie heeft al sinds 2012 een eigen PMT-praktijk in Deventer. PMT - psychomotorische therapie - is een behandelmethode voor mensen met problemen op de verschillende aspecten van het lichaam. Zowel lichamelijke en emotionele problemen, problemen die ontstaan door belemmerende, vaak negatieve gedachten en sociale problemen worden behandeld. Bij haar praktijk komen mensen van alle leeftijden: kinderen, jongeren en volwassenen. Niet alleen uit deze wijk, maar uit heel Deventer. De kinderen en jongeren worden veelal doorverwezen door het team Toegang Jeugd van de gemeente. Naast haar praktijk is er een tweede PMT-praktijk in Deventer. Op de Worp, maar die heeft een andere doelgroep & werkwijze. Mêlanie zou het mooi vinden als er een derde praktijk bij komt, want er is veel vraag naar PMT en met een derde praktijk kun je een nog breder palet van behandelingen aanbieden.
Om aan de grote vraag te voldoen, werkt ze samen met een paar andere zelfstandigen. Katinka Neef, Martje van der Veer en Rianne van Dalen zijn inmiddels vertrouwde gezichten. Naast alle individuele sessies zijn er voor 2022 plannen voor een groepsactiviteit. Een activiteit voor volwassenen in het voorjaar. Deze is al eens eerder georganiseerd en bedoeld voor mensen die bijvoorbeeld moeite hebben met ruimte innemen of moeite met de mening van anderen. En bijvoorbeeld voor mensen die last hebben van stress en dit preventief willen doen om een eventuele burn-out te voorkomen. De groep komt 8 keer bij elkaar en zal uit maximaal 6 personen bestaan. De begeleiding gebeurt door 2 therapeuten, want dit geeft veel betere resultaten. En het mooie van zo’n groepsactiviteit is natuurlijk dat je als deelnemer steeds van elkaar kunt leren.
Ook hier heeft corona invloed (gehad) op het werk en de praktijk, zij het in beperkte mate. Tuurlijk, in het begin moest de praktijk een paar maanden dicht. Daar is de beroepsvereniging toen heel druk mee geweest. En toen ze weer aan de slag konden, was het eerst heel erg zoeken. Tegelijkertijd had iedereen te maken met dezelfde uitdagingen en via intervisie lukte het prima elkaar te helpen. Een van de dingen die het werk wel echt lastiger maakt, is de anderhalve meter afstand. Want fysiek contact is vaak onderdeel van de therapie, zoals een aanmoedigde aanraking. Ook is er geëxperimenteerd met online sessies. Maar dat was verre van ideaal en had vooral als doel om het contact te blijven onderhouden.
Mêlanie prijst zich gelukkig dat haar praktijk bij het begin van corona financieel gezond was, dat ze als zelfstandige redelijk door heeft kunnen werken en bijvoorbeeld niet te maken kreeg met hoge huurlasten. Sterker nog, ze heeft zelfs huurinkomsten. Op de donderdagavond bijvoorbeeld wordt de praktijkruimte gebruikt voor systema-trainingen, een Russische vechtkunst. Al hebben ook die huurders natuurlijk te maken met beperkingen door corona.
Bij de start van haar praktijk organiseerde ze een Open Huis om kennis te maken. Verder heeft ze in het werk niet direct met de buurt te maken. Weggaan doet ze voorlopig niet. Want Mêlanie vindt dat ze in de mooiste buurt van Deventer woont. Met de IJssel en de stad zo dichtbij. Ook bezoekers van haar praktijk zijn trouwens enthousiast over de buurt. Al was het alleen al omdat je hier nog gratis voor de deur kunt parkeren.
Meer informatie? Kijk op www.pmtactief.nl
Hoe combineer je een eenmansbedrijf met een reguliere baan, en hoe doe je dat als je allebei een baan en een bedrijf hebt? Dat is wat Patricia en Dave Achenbach, woonachtig in de Zwolsewijk, in het dagelijks leven doen. Patricia is naast kunstenaar en creatief ondernemer, tevens docent, terwijl Dave een baan in de zorg combineert met een partyverhuur bedrijf. Hieronder leest U wat hen drijft.
“Het goede, het ware en het schone”
Patricia Achenbach – Veira heeft oog voor eenvoud en ogenschijnlijk vanzelfsprekende dingen in het leven. Haar doel is om door haar creativiteit de wereld mooier te maken, aandacht te hebben voor schoonheid en liefde in het alledaagse. In haar kunstwerken, rijmen, boeken en illustraties is dit de rode draad.
Daarnaast is ze docente beeldende vormgeving op de Waerdenborch in Holten. Het werken als docent inspireert haar als kunstenaar. “Ik zou een slechte kunstenaar zijn als ik geen les gaf”. Patricia leert veel van haar leerlingen. Ze is van nature een observator, geïnteresseerd in haar medemens en op zoek naar de kleine zaken die het verschil maken of haar inspireren.
De basis om haar creativiteit vorm te geven, heeft ze opgedaan op de AKI in Enschede. Haar eerstegraads lerarenopleiding heeft ze gevolgd op HKU in Utrecht. Haar hart ligt momenteel in Deventer op de Zandweerd. Haar eigen thuis in de Schuilingstraat is ook de plek waar je haar kunstwerken kan bezichtigen, onder andere tijdens de open bedrijvendagen.
Patricia heeft zich aangesloten bij verschillende platvormen zoals bijvoorbeeld Galerie DNA en het Platvorm Deventer Kunstenaars BOK (Beroeps Organisatie Kunstenaars). Vanuit het samenwerkingsperspectief heeft ze meegedaan een exposities in de Bergkerk en het Kunstenlab. Het werk van Patricia is momenteel te zien in het Deventer ziekenhuis. Haar abcKRINGBOEKJE en An Apple a Day -365 dagen- kunstproject zijn te koop aan huis middels ( of door middel van) Click & Collect. Haar Pakje(s) Kunst ( of Pakje Kunst® -werken) zijn te koop in de automaat bij boekhandel Praamstra. Om Patricia nog iets beter te leren kennen is het een aanrader om de film gemaakt door een collega kunstenaar Theo Urbach te bekijken.
"...maakt uw feest compleet"
Patricia’s partner Dave Achenbach is eigenaar van Party verhuur Salland. Het motto van zijn bedrijf is om mensen te helpen bij het organiseren van een leuk feest, nu nog voor maximaal 200 mensen. Hij doet dit op basis van goed (Sallands) vertrouwen.
Zijn bedrijf heeft hij heel pragmatisch opgebouwd. Hij is begonnen met het opslaan van drie biertafels, een tent en wat glazen in zijn eigen schuur om deze te kunnen verhuren. Al gauw lukte het om uit te breiden en paste de spullen niet meer allemaal in de schuur. Een opslag in de buurt werd gevonden. De ontwikkeling van Party Verhuur Salland verliep met vallen en opstaan, door een inbraak, diefstal van zijn aanhanger en Corona. Dave leerde daardoor wel om te gaan met teleurstellingen en keuzes maken. Een principiële keuze is dat hij niet wil blijven hangen in mindere positieve ervaringen en dat vertrouwen in mensen cruciaal blijft. Door zijn werk in de gehandicapten zorg, met name door nachtdiensten te draaien, kan hij overdag zijn spullen afleveren en ophalen. Dave ziet een absolute meerwaarde in duo werken. Het vult elkaar echt aan als je in twee heel verschillende sectoren werkt, zo laat hij weten. De balans tussen heel praktisch - fysiek bezig zijn in combinatie met zorgen voor mensen in teamverband maakt dat Dave momenteel heel tevreden is. Het zorgen voor en het praktische werken komt prachtig samen bij zijn opslag, waar mensen uit de sociale werkplaats hem assisteren bij zijn bedrijf. Naar de toekomst toe wil hij kijken hoe hij duurzamer kan werken, bijvoorbeeld door een zijn gasheaters te vervangen door een ecologisch alternatief. Verdere samenwerking met andere ondernemers in de buurt staat daarbij ook op zijn agenda. Bijvoorbeeld met een cateraar.
Bij dit laatste probeert de werkgroep bedrijvigheid van de buurtvereniging ondernemers in de Zwolse Buurt te ondersteunen door aandacht te geven aan ondernemers in de buurt zoals Patricia en Dave, te kijken wat voor soort bedrijfsactiviteiten in de buurt te vinden zijn en buurtgerichte netwerk activiteiten te organiseren.
De eigenaar van Knox, Roel Elsman, is een geboren en getogen Deventernaar. Na omzwervingen over de wereld en werk in horeca en journalistiek is Roel in 2015 begonnen met Social Media marketing. Social Media marketing gebruikt slimme rekenmethoden (algoritmes) om het surfgedrag van klanten beter te begrijpen. Door gebruik te maken van pixel tracking (een stukje software op een website) is het makkelijk om klanten te volgen. Samen met de rekenmethoden van Facebook, LinkedIn en Instagram, krijgen klanten relevante advertenties toegestuurd.
Voor bedrijven is deze vorm van marketing zeer aantrekkelijk om hun campagnes doelgerichter te maken. Door doelgerichte campagnes en verbeterde websites kunnen online verkopen worden gestimuleerd. De adviezen van Roel zijn soms zo succesvol, dat een campagne wel eens is stilgezet vanwege een te grote positieve response.
U begrijpt dat verdere uitleg al gauw heel technisch wordt. Engelse woorden uit de Internet wereld zoals data-driven business models en predictive analytics, uit de marketing zoals conversion rates, retargeting en conversion pixels, en chatbots, en uit de bedrijfseconomie, zoals Return on Investment, voeren daarbij snel de boventoon. Juist op onbekendheid met begrippen uit de wereld van Social Media Marketing speelt Roel in. Met zijn bedrijf biedt hij workshops en online Webinars aan. Hij legt uit wat deze Social Media Marketing is en hoe je het kan gebruiken. Vaak doet hij dit voor een bedrijf na een analyse van hun bestaande sociale media strategie. Hij biedt ook workshops aan individuele geïnteresseerden.
Roel is zich bewust van de dilemma’s die bij Social Media Marketing spelen. Een bekend dilemma is die van privacy van klanten tegenover een persoonlijk aanbod van producten.
Soms heb je als consument juist op dat moment behoefte aan een bepaald product maar soms wil je juist met rust worden gelaten. Wanneer het volgen van klanten en privacy niet in balans zijn kan social media marketing slecht zijn voor het imago van een organisatie.
Als een typische internetondernemer ziet Roel overal kansen en mogelijkheden. Naast uitleg over Social Media Marketing, helpt hij bedrijven bij hun sociale media activiteiten, ontwikkelt hij nieuwe concepten, bijvoorbeeld door alerts voor huizen die beschikbaar komen op de woningmarkt, of is hij actief bij het exploiteren van een aantal sites.
Hoewel Roel vooral actief is in de virtuele wereld, woont hij graag in onze buurt. De prettige woonomgeving, de nabijheid van familie en vrienden, de kindvriendelijke omgeving waren redenen om hier een huis te zoeken. En uiteraard heeft hij dat huis gevonden door gebruik te maken van Facebook. Kortom practice what you preach. Om maar weer met een anglicisme te eindigen.
Meer informatie op: www.knox.nl
Buurtondernemers #1 Erik Schippers, Gouden Pompoen
Korte ketens en biodiversiteit. Daar gaat het om bij de Gouden Pompoen. Korte ketens gaat over voedsel dat lokaal wordt geteeld: bij de boer of tuinder om de hoek. Geen blauwe bessen die met het vliegtuig uit Peru komen dus. Biodiversiteit gaat om hoe verantwoord voedsel wordt geproduceerd. Het gaat dan bijvoorbeeld om het kweken van voedsel op een milieuvriendelijke manier. Op die blijft de balans tussen de mens en de natuur op orde.
Erik Schippers van de Gouden Pompoen is al negen jaar op deze manier bezig. Via zijn webwinkel zijn producten te bestellen. Het gaat om groente, fruit, vlees en allerlei andere kruidenierswaren, tot tandpasta en wasmiddel toe. De online bestelling kan je zelf afhalen of wordt aan huis bezorgd.
Erik is idealistisch en betrokken op het gebied van politiek, cultuur, en milieu. Hij probeert het positieve in mensen naar voren te halen. Met zijn bedrijf brengt hij zijn opvattingen in de praktijk. Het gaat hem om een goede prijs voor boer en voor consument. En uiteraard houdt hij er zelf ook wat aan over.
Hij richt zich op de lokale economie. Zijn leveranciers komen uit het gebied rond Deventer, Salland en de Achterhoek. Hij werkt vanuit huis en vanuit zijn distributiecentrum op het Pothoofd. De meeste klanten wonen in een straal van 8 km. Hij verzorgt zo’n 120 bestellingen per week maar zijn klantenbestand is groter. Niet iedereen bestelt elke week. De coronacrises heeft voor hem een positief effect: zijn klantenbestand is verdubbeld. Voor de toekomst wil hij graag nog een keer verdubbelen.
Hij woont in onze buurt: “De mooiste buurt van Deventer”. Als postbezorger heeft Erik heel Deventer goed leren kennen. Maar zijn ideale (t)huis ligt in onze buurt. De diversiteit in de buurt, het groene karakter en de kindvriendelijke omgeving spreken hem aan.
Op de vraag welke ondernemer in de Zwolse buurt de volgende keer aandacht verdient, komt hij met een verrassend antwoord. Maar dat leest u op de website van de Zwolsebuurt.
Webwinkel: goudenpompoen.nl